tisdag 2 april 2013

Antons 5-i-topp!

Idag har vi en gästbloggare, Anton Linde, som ger oss sin 5-i-topplista på böcker.

Men först en presentation av Anton:
Jag är en kille på 18år som går på riksgymnasiet för rörelsehindrade i Kristianstad. Jag har gått där i 2 år och har två år kvar. Jag bor i Malmö och pendlar till Kristianstad varje dag, det är lite jobbigt men det går bra. Jag har varit på praktik på biblioteket på Gamlegården och då gjorde jag en tipslista på böcker som jag tycker är bra.

Antons Topp 5:

1. Sabrina-böckerna
Det finns 7 delar
Del 1 heter: Född till häxa
Författare: David Cody Weiss
(Böckerna har olika författare.)
Böckerna handlar om en tonårstjej med magiska krafter och som går i gymnasiet. Hon måste lära sig kontrollera sina krafter och samtidigt klara av livet som tonåring.

2. Djungelboken
Författare: Rudyard Kipling
Boken handlar om Mowgli som växer upp bland vargar i djungeln. Varghonan hittade Mowgli i en korg och tog hand om honom. Mowglis bästa vän är björnen Baloo.

3. Dalslandsdeckarna
Det finns 14 delar
Del 1 heter: Rånarna i ödetorpet
Författare: Pia Hagmar
Böckerna handlar om 3 tonårsbröder och 1 tjej som ska lösa olika brott. De använder tjejens (Myran) morbrors hus som högkvarter.
Mycket spännande böcker.

4. Den vita stenen
Författare: Gunnel Linde
Handlar om Hampus & Fia som ger varandra uppdrag.
Den som har stenen bestämmer uppdraget.

5. Stäppens krigare
Författare: Conn Iggulden
Handlar om Temujin som är 11 år gammal. Han skickas till sin moders stam för att hitta en hustru men under hans vistelse där dödas hans far. Klanen fryser ut honom och hans familj och de lämnas utan mat eller tak över huvudet för att svälta ihjäl på den hårda Mongoliska stäppen.






Tack Anton för dina tips - alltid kul när någon vill blogga! Håll utkik efter fler boktips här på CHRIB från Anton.

/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar