måndag 20 december 2010

Miscellaneous Monday - dan före dan före dan...

Det lackar mot jul, nedräkningen har börjat och julen står för dörren. Är du stressad? Är inte knäcken klar, julkorten skrivna och granen huggen? Känner du dig som tjejen i torsdagens blogginlägg? Inte konstigt alls. Men tänk efter, vad är det egentligen som behövs för att du ska få den rätta julkänslan?

För mig handlar det mycket om dofter; glögg, tända ljus, hyacinter, nejlikeapelsiner och buxbom. (Ja, jag vet att buxbom luktar kattkiss men hör det till jultraditionen så gör det!). Och musiken förstås , jag samlar på julmusik så jag har nog det mesta. Allt ifrån gregorianska munkar till Pop-i-jul ljuder från bilradio, lurar och stereo. Min favorit är nog ändå The Christmas Song med Nat King Cole, den låter så som jag vill att julen ska kännas, varm, ombonad och vänlig, som varm choklad vid brasan.

Jag samlar även på julfilmer (ja, jag vet, jag är en så kallad "juliot") och för mig blir det inte riktigt jul förrän jag sett åtminstone följande filmer:

The Grinch - med bl a Jim Carrey. Om den gröna elaka Grinchen som stjäl julen från Vemlingarna men som kommer på andra tankar när han förstår vad julen egentligen handlar om.
Mupparnas julsaga - Dickens julsaga med Michael Caine som den girige Mr Scrooge och med Mupparna i övriga roller. Bättre än det låter!
Christmas with the Cranks - med Jamie Lee Curtis och Tim Allen. Om familjen Crank som för första gången inte ska fira julen som dom brukar. Det blir uppror i kvarteret när julreglerna inte följs.

Nu tar jag jullov ett par veckor. En riktigt god jul och ett gott nytt år önskar jag alla CHRIBs läsare!

/ J-Ulrika

1 kommentar:

  1. Tack för det! Jag hade faktiskt glömt att ringa min ständige julgransodlare. Men nu kom jag på det och han har "många snötyngda granar kvar"!

    SvaraRadera