tisdag 19 juni 2012

Warhorse

Det är inte ofta jag läser s.k. hästböcker längre. När jag var ca 11-13 år så frossade jag i böcker som på olika sätt handlade om hästar. Favoriten hette Kirsti tämjer Tizian, om en ung tjej som lyckas med det omöjliga att tämja en stor och vild häst. Boken har försvunnit från biblioteken men det finns ju andra hästböcker som tagit vid, t.ex. Klara-serien av Pia Hagmar och serien om Heartland av Lauren Brooke.
Nu har jag läst en något annorlunda hästbok som heter Warhorse av Michael Morpurgo. Boken handlar mycket riktigt om en krigshäst och utspelar sig under första världskriget. Boken berättas ur hästens, Joeys, perspektiv. Joey är en fullblodshingst och som ett ungt föl blir han av misstag såld till en lantbrukarfamilj som behöver honom till arbetet på gården. Sonen Albert tar hand om Joey och rider in honom och de blir vänner för livet. Men efter ett par år startar kriget och för att tjäna en slant säljer Alberts pappa Joey till armén. Joey får nu åka ut i Europa och vara med i krigsfronten genom att bl.a. köra likvagn och dra kanoner. Krigets fasor och meningslöshet beskrivs med stor inlevelse. Jag tyckte att det var en hemsk men ändå fin berättelse om vänskap, krig och stora känslor. Boken har även filmats av Steven Spielberg och finns snart att låna här på biblioteket. Läs gärna boken innan du ser filmen!


/Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar