fredag 16 november 2012

Rasism i slips

Det har väl inte undgått någon att det mesta av det svenska medialjuset just nu är riktat mot Sverigedemokraterna, med anledning av några partitoppars rasitiska  och sexistiska beteende. Jag kom att tänka på en bra liten bok jag stötte på och läste en kväll när jag jobbade på ett annat bibliotek än mitt "vanliga". Ja, det gick på en kväll, och det gick snabbare än så, för det är en lättläst variant, mycket lättläst. Bokens innehåll är dock inte av det lättviktiga slaget : Rasism i slips : sverigedemokrater och nazister idag heter den (finns alltså på biblioteket). Här kan man läsa om bakgrunden till nazismen i Sverige och om vilken bakgrund många av sverigedemokraternas ledare har (innan=bombarjackor,  idag=slips). Jag gillar kombinationen viktigt ämne och lättläst! Testa?

/Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar