tisdag 14 september 2010

Tipsy Tuesday – I valet och kvalet

På söndag är det som bekant val och många, inklusive jag själv, grunnar säkert över vilket parti och vilken politiker de ska lägga sin röst på. Kanske är det ditt första val? Kanske har du ännu inte rätt att välja men känner dig ändå sugen på att få reda på vem som tycker som du? Kanske känns valet mest som det mellan pest och kolera och du behöver en liten hjälpande knuff i någon riktning?

Häromdagen satt jag och testade mig själv på olika så kallade valkompasser, test man kan göra för att få reda på hur egna politiska åsikter matchar partiernas politiska agendor. Du svarar på lite frågor och sedan får du reda på vilket parti som passar och vilka politiker som har svarat mest likt dig. Verkar kanske tråkigt men jag hade ganska roligt under tiden. Så efter att jag hade gjort SVT:s kompass och fått reda på att jag är miljöpartist fick jag mersmak och gick raskt vidare till Svenska dagbladets kompass där resultatet blev något annorlunda. Så läste jag att detta test fått kritik för sin viktning av svaren och att Piratpartiet tagit fram en alternativ kompass. Givetvis fick jag ytterligare ett resultat på den… Trots detta känner jag mig nu mycket mer insatt.



Ett mindre nyttigt men betydligt roligare tips nu i valtiderna är Ana Ginas valblogg där Gina Dirawi skriver om samhällsfrågor och lägger ut sina fantastiska videoklipp som driver hämningslöst med våra föreställningar och fördomar. Hennes karaktärer Fippan, Syster Khadidje och Bettan är grymma i sin stilisering och helt klockrena. Se smakprov på Ginas snackkonst ovan.

/Olof

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar