fredag 11 februari 2011

Freaky Friday – freaky med fantasy?

I höstas kom boken Där drömmar blir till. Författaren är 20-åriga debutanten Emma Andersson från Eslöv. På förlagets hemsida skriver Emma själv så här: ”I hela mitt liv har jag älskat att läsa och skriva, jag började skriva mina egna sagor som femåring och bestämde mig för att bli författare som åttaåring. Hösten 2010 gavs min debutroman, en ungdomsbok vid namn Där drömmar blir till, ut ... Då kunde jag titulera mig författare och en av mina största drömmar hade äntligen gått i uppfyllelse. Det kändes läskigt och spännande, men framför allt ganska märkligt.”

Inspirerad av Cornelia Funkes Bläckhjärtatrilogi inleds varje kapitel med ett citat som till exempel ”Ingen kan bli helt fri förrän alla är fria” Berättelsen handlar om Olivia som bor i en svensk småstad. När hennes mormor Marie dör ärver hon ett guldhjärta, ett smycke som visar sig vara mycket betydelsefullt. Guldhjärtat leder henne till det tyranniserade landet Enderra, beläget på en plats mellan dröm och verklighet, där hon förälskar sig i prins Jonathan Philipe Rose samtidigt som dom strider tillsammans för att rädda landet.

Vill du läsa ett smakprov ur boken finns det här.
Vill du veta mer om Emma hittar du hennes blogg här.

/ Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar