tisdag 1 mars 2011

Tipsy Tuesday – Filmfest

Februari är något av en filmfest! Först festivalerna i Göteborg och Berlin och därefter storslagen avslutning i och med Oscarsgalan. Ni som orkade sitta uppe kanske förfasade er över Filip Hammar och Fredrik Wikingsson, det kritiserade programledarparet för den svenska sändningen. Eller var de rent av roliga? Meningarna tycks gå isär. För några veckor sedan, när nomineringarna släpptes, tippade jag vinnarna i fem tunga kategorier. Tre av fem rätt fick jag och det var kanske inte så bra. Men jag tycker nog ändå att Oscarn för bästa kvinnliga biroll (men hon spelar ju huvudrollen!) borde gått till fantastiska Hailee Steinfeld i True grit. Så här i efterhand tycker jag även att bröderna Coens västerndrama borde knipit priset för bästa film. Fantastiska karaktärer och underbar dialog och såklart 14-åriga Steinfeld i rollen som stenhårda, obevekliga Mattie Ross, en flicka av det rätta virket som ger sig ut i vildmarken för att hämnas sin faders mördare. Den går på bio nu! En film jag fastnade för när jag läste om Berlins filmfestival är franska Tomboy, också den om en flicka som går sin egen väg. Det är ett drama om rollerna vi spelar och om genusöverskridande där en tjej spelar pojke så övertygande att omgivningen tror henne, eller kanske snarare honom? I Göteborg gjorde den återkommande favoriten Johannes Nyholm succé med sin nya kortfilm Las Palmas. Hans ettåriga dotter spelar chartertant på festhumör. Har ni inte sett trailern ännu så borde ni göra det nu!


/Olof

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar