tisdag 19 april 2011

Tipsy Tuesday - Pengar pengar pengar

Vad har Dag Hammarskjöld, Birgit Nilsson, Ingmar Bergman, Greta Garbo, Evert Taube och Astrid Lindgren gemensamt? Jo, de kommer alla att bli motiv på de nya svenska sedlarna som går i tryck om ett par år. Och kultursverige jublar, äntligen kommer cashen prydas av kulturella kändisar! Jag kommer ihåg en gång på mellanstadiet när Astrid fortfarande levde och folk tyckte att Nobelpriset borde delas ut till henne. Alla barn skulle samla ihop fem kronor till vad jag tror kallades lilla nobelpriset. Astrid skulle tydligen bli ännu rikare. Nu blir hon dessutom avbildad på vår tjuga. Hujedamej! Hur som helst så är det väl bara att ta tjuren vid hornen och börja läsa hennes böcker. Vi har många här på biblioteket. Jag tycker bäst om den om Nangilima. Vill du veta vad de andra gubbarna och gummorna har gjort så finns det gott om böcker, filmer och skivor med, om och av dem alla. Sök på deras namn i katalogen för att se vad som finns! Vad gäller laxen Hammarskjöld, som ju mest är känd för att ha varit FN:s generalsekreterare, och femhundringen Birgit Nilsson har jag inga klockrena tips. Vad gäller tvåhundringen Bergman rekommenderar jag gärna Persona, hundringen Garbo Ninotchka och bland femtiolappen Taubes visor är en av mina favoriter undergångsskildringen Ballad om Briggen Blue Bird av Hull.

/Olof

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar