fredag 27 maj 2011

Freaky Friday - Agnes fantasytips

Hej! Jag är inte en av de vanliga bloggarna här, tyvärr, men idag är jag det. Jag heter Agnes och har denna vecka praoat på Gamlegårdens bibliotek. Jag fick ett erbjudande om att lägga upp denna veckas inlägg på fredagen, intressant. Måste medge att jag hade så lite fantasi och inspiration att jag bad om hjälp. Lite pinsamt, kanske, men jag fick idéer. Min handledare kom fram till att jag kunde tipsa böcker. Jag vet att det ska komma på tisdagarna, men vi tänkte Freaky. Det är väl Freaky att göra något nyare till fredagen, eller hur?

Ännu mera Freaky blir det eftersom att jag ska tipsa om Fantasy-böcker. Vad är mer Freaky än drakar, pirater, korsetter och böcker på mer än trehundra sidor?
Jag läser endast Fantasy-böcker numera, kanske någon gång ibland någon medeltida eller historia bok, men det blir inte ofta. Därför är jag ganska insatt i ämnet. Kan stolt säga att det inte finns många Fantasy-böcker kvar på min skolas bibliotek som jag inte har läst. I alla fall ska jag nu tipsa om de mest roliga, tokiga och mest uppiggande böcker eller serier som jag har läst.

Percy Jackson
Ja, jag vet att filmen inte var den bästa, dock var skådespelaren söt. Boken däremot är väldigt bra, den blandar humor och fakta på ett roligt sätt. När jag läste denna bok kunde jag på lektionerna sitta och skratta åt en mening i boken. Huvudpersonens kommentarer och kapitlens övertext är något jag fortfarande kan fnissa åt. Den första boken handlar om Percy Jackson, ett barn med många problem. Han har dyslexi och ADHD. Inte konstigt att hans betyg är så dåliga och att han inte kunnat stanna en hel termin på en enda skola. Den senaste skolan han går på lyckas han ändå skaffa en vän vid namn Grover, som går på kryckor. Dagen då Percys mattelärare förvandlas till ett monster förändrar hans liv. Jag ska inte förstöra mera av läsningen, utan om ni är intresserade får ni ta och läsa boken. Ni kommer inte ångra er!

Piratika
Denna bok utspelar sig på piraternas tid. Huvudpersonen Artemisia Blastside är sexton år gammal och har i flera år uppfostrats på en internatskola som kallas Änglarna. Det var hennes fars önskan, hennes far som inte är ett dugg intresserad av sin dotter. Tyckte det var hemskt beklagligt att hon uppfostrades av sin tokiga mor först. Arts mamma dog i en explosion, framkallad av en kanon. Ett slag i huvudet gör att Art minns alltihop. Hennes mamma som kallade sig Piratika och hur de seglade över haven tillsammans. Plötsligt vill hon ta upp sin mammas fallna kappa. Bli nästa Piratika. Läs boken för att få reda på vad som händer sedan.

Ögat över månskäran
Denna bok handlar om ännu en sextonårig tjej. Denna vid namn Gemma Doyle. Hon har levt ett spännande liv i Indien med sin familj. Men, som i de flesta böcker, håller det inte länge. Gemma längtar till London. Hon och hennes mamma har gått omkring i staden då de skiljs åt. Gemma fick en medaljong av hennes mamma innan de valde skilda vägar. Efter ett tag ser sig Gemma vilsen i staden. Hon tar ett hårt tag om medaljongen och blundar. Försöker komma fram till hennes mamma. Glömda är tankarna på orättvisa som hon hade tänkt på när hon gick iväg. Så med ögonen slutna ser hon sin mamma dö, mitt framför henne, även om Gemma är långt borta ifrån henne. Gemma får så som hon har önskat. Hon förflyttas till London, börjar på en internatskola vid namn Spence och får se att hennes drömmar inte är så vackra ändå,
de är solkiga.

(Jag vet att Piratika och Ögat över månskäran låter lika, men de är två helt skilda ting. De är så välskrivna och spännande båda två att man sitter till sist och sträckläser. Ge dem i chans så ter sig skillnaderna större än likheterna.)

Tack för mig, hoppas att ni finner mina tips okej. Det finns så många böcker att skriva om, men tänk på att jag valde Freaky. God läsning till er alla!

/Agnes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar