torsdag 19 maj 2011

Tittering Thursday - Stora bokbytardagen

Idag är det Stora bokbytardagen igen! Det är den tredje i ordningen och i världshistorien. Även om du inte känner till denna dag sedan tidigare kan man ju ganska enkelt utifrån namnet lista ut vad denna dag går ut på – japp, att byta böcker. Men hur? Var? Och varför? Stora bokbytardagen har faktiskt en egen hemsida och även en egen blogg, och jag kopierar deras beskrivning av dagen:


Hur: Ta med dig en bok du inte vill ha längre när du går hemifrån. Bär den så att andra ser att du har en bok. När du ser en bok du vill ha (eller någon du vill prata med) går du bara fram och frågar om hon eller han vill byta bok med dig. Lika enkelt som trevligt.
Varför: • Det är kul att få boktips• Det är kul att träffa nya människor• Vi tror att böcker och historier är en kul anledning att prata med varandra, i skolor, på företag och i livet i största allmänhet.



Tanken är alltså att byten ska kunna ske var som helst under dagen. På ganska många ställen i Sverige kommer det att finnas bokbytarplatser och på vissa ordnas det även lokala events. Men fördelen med Stora bokbytardagen är ju att man inte behöver anmäla sig eller göra sig några andra extra ansträngningar om man inte vill – det är bara att leta upp en bok man äger och är trött på och bära runt på den och se vad som händer! Verkar ganska kul faktiskt. Det är kanske något jag borde delta i eftersom jag håller på att flyttrensa/städa/slänga/packa och faktiskt har upptäckt att jag har en del böcker som jag är redo att göra mig av med. Förmodligen är flertalet av dessa böcker sådana som ingen annan heller skulle vilja ha, men å andra sidan är ju smaken - som bekant - så som baken!

/Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar