torsdag 9 juni 2011

Tittering Thursday - fantasy old style

Det är väldigt spännande att se om filmer och TV-program man tittade på som barn. Och att läsa om böckerna man läste då, bläddra i bilderböckerna och minnas detaljerna i bilderna. Det är spännande på så sätt att man inte vet i förväg hur man kommer att reagera - antingen slås man åter av hur fantastisk boken/filmen är och man förstår varför man minns den så bra, eller kan man på sin höjd konstatera att - jaha? Och detta var allt? Det kan även gå längre än så: när jag var liten älskade jag filmerna om Pippi Långstrump (och jag tror ganska många barn gör det än idag), men nu som...lite äldre (!) börjar det klia på min kropp när jag råkar se ett avsnitt av en sådan film. Astrid Lindgrens bok om Bröderna Lejonhjärta är en härlig, sorglig historia och filmatiseringen av den har nyligen sänts på SVT. Jag tittade. Visserligen var jag förebredd på att tekniken med specialeffekter har uppdaterats ganska mycket sedan denna film gjordes, men jag tyckte ändå att det var så himla roligt att återse den "fasansfulla" drakhonan Katla och minnas att jag en gång i tiden tyckte att hon var superskrämmande!


/Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar