fredag 20 april 2012

Jag skriver alltså finns jag

Igår var som sagt en del av CHRIB-makarna nere i Lund och njöt av blommande magnolior, Alfons-utställning på Kulturen och, inte minst, bokfestivalen Litteralund. Det är verkligen lyxigt att en hel dag få njuta av författare, böcker och härliga möten med kollegor.

Kloka och roliga Katti Hoflin (programledare för bland annat Bolibompa, författare, sångerska och nu verksamhetschef på Dunkers kulturhus i Helsingborg)inledde festivalen med uppmaningen "- Vi måste leka mer!" Och det har hon ju rätt i. Sedan var det dags att bestämma vilka programpunkter vi skulle välja. Alltid lika svårt, det där med kloning är nog inte så dumt ändå... För min del blev det skrivande för unga, trender i ungdomsböckerna och till sist ett möte med Josephine Angelini, författaren till boken Starcrossed ("Helena" på svenska).

Att få följa en bok från en idé i någons huvud till hyllan i bokhandeln, att få höra författaren berätta om sig, sitt skrivande och sina uppdiktade karaktärer får åtminstone mig att längta efter gott om tid och en egen skrivarlya. Jag blir så inspirerad! Här på Barn & Unga har vi tidigare haft flera populära skrivarcirklar för barn i mellanåldern. Förhoppningsvis kan vi sätta igång igen till hösten. (Hör gärna av dig redan nu om du vill vara med.)Tills skrivarlyan blivit verklighet får jag njuta av andras mödor. Jag fick många tips igår men några av de titlar som jag blev extra nyfiken på är Min pappa är snäll och min mamma är utlänning av Emmy Abrahamsson, Trasig soppa av Jenny Valentine samt Söta pojkar är bara på låtsas av Moa Eriksson Sandberg. Jag älskar annorlunda titlar, det lockar lika mycket som ett snyggt omslag tycker jag. Vad får dig att välja bok?


/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar