onsdag 18 april 2012

Romeo och Julia-vibbar

Jag håller just nu på att läsa den tredje delen i Maggie Stiefvaters serie om vargarna i Mercy Falls, För evigt. Jag tycker så mycket om dessa böcker och Stiefvaters språk Jag vet inte om det beror på att jag läste den första delen, Frost, i samma veva som jag läste Stephenie Meyers böcker om Bella och Edward (Twilight). För i jämförelse med Stiefvater ter sig Meyers språk väldigt enkelt. För mig är Stiefvater en mer spännande författare att läsa och jag tycker att hennes historia på ett sätt känns mer äkta. Men varför välja? Utan att kora någon vinnare av dessa båda författare tycker jag att du ska läsa Stiefvaters böcker oavsett om du läst Twilight-böckerna eller ej. Om inte för annat så för att njuta av berättelsen och kärleken mellan Sam och Grace. Den omöjliga kärleken - jag får lite Romeo och Julia-vibbar.

Fler av mina favoritböcker på samma tema är helt klart Douglas Foleys Shoo Len och Jenny Downhams Älskar - hatar. Båda med en unik vinkling på den omöjliga kärleken och hur den övervinner allt - eller?

/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar