tisdag 30 oktober 2012

Bara-måste-läsa-helst-igår!


För många böcker, för lite tid...

På bilden har jag samlat exempel på böcker från min "baramåsteläsahelstigår-lista". Ända sedan jag hörde talas om grundstoryn i Meg Rosoffs I begynnelsen var Bob har jag längtat efter att läsa den. Den handlar om Bob, en förhållandevis vanlig tonårskille, lat, slapp och likgiltig, bara det att han har utsetts till Gud(!). Hur ska detta gå? För mig låter det verkligen som en annorlunda och inte minst rolig bok. Den har bland annat beskrivits som en korsning mellan filmen Bruce den allsmäktige och Douglas Adams bok Liftarens guide till galaxen (som också filmats).

En annan bok jag är sugen på att läsa är Hanna Jedviks Kurt Cobain finns inte mer. Den utspelar sig år 1992 och det är första skoldagen på gymnasiet för Alex och Lovis. De finner varandra direkt och förstår varandra också på en gång. Men en del av Alex kan Lovis inte riktigt komma nära, och hon vet inte hur hon ska hantera att han är destruktiv. Som boktiteln antyder har musiken stor betydelse i berättelsen och Kurt Cobains liv och öde genomsyrar hela boken. För mig blir detta en extra intressant ingrediens i boken eftersom jag så väl kommer ihåg folks reaktioner efter Kurt Cobains självmord. Undrar dock hur det är bland unga idag, hur många känner till, och har en relation till, Kurt Cobains musik och livsöde? Blir du nyfiken på boken? Här kan du provläsa ett avsnitt ur den!

/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar