måndag 15 oktober 2012

Svårigheten med svårigheter

Jag tror att jag har konstaterat tidigare här på bloggen att det är en svår konst att skriva om svåra saker på ett bra sätt (det är förvisso även svårt att skriva om BRA saker på ett  bra sätt, annars skulle väl alla vi bokstavsintresserade jobba som författare..!). Det svåra i att beskriva svåra saker tror jag ligger en del i att man lätt hamnar i förenklingar och schabloniseringar, överdrifter och för mycket snyft. Och man vet ju aldrig förrän man läst boken vad det är man får, så jakten på en "bra bok om svåra saker" fortsätter, som tur är!

Maja-Maria Henriksson beskriver oerhört bra i boken Jag finns fjortonåriga Johannas kaosartade och ångestfyllda tillvaro. I skolan blir hon såväl fysiskt som psykiskt misshandlad av två killar. Där hemma är det hennes mamma som står för samma behandling. Längtan efter kärlek, längtan efter att höra till, att duga  - dessa är centrala behov vi människor har, och Johanna skriker i sitt inre desperat efter detta. Det är en stark skildring, särskilt med tanke på att den bygger på författarens egna erfarenheter. Det har även kommit en fortsättning på boken som heter Inte på riktigt, inte på låtsas, men den läsupplevelsen har jag framför mig.

I helgen som gick läste jag Millan av Pia Hagmar som skrivit en jättedrös med hästböcker, men även mysterieböckerna Dalslandsdeckarna. Millan är skriven för något yngre läsare än Henrikssons böcker. Som i många av hennes andra böcker har hästar en viktig roll i den här boken - för Millan, 13 år, betyder de allt. Hästarna och stallmiljön är något som ger hennes liv innehåll och glädje i en vardag som i övrigt är otrygg och som innebär ett stort ansvar för hennes älskade lillebror Josef. Men stalltillvaron är inte helt okomplicerad. Millan har ingen egen häst, och får mest vara där så länge hon hjälper de andra tjejerna. Det fina med den här boken tycker jag är beskrivningen av Millans problemtyngda familj och hennes känslor för den; alla familjemedlemmar beskrivs som de människor de är, med sina tillkortakommanden såväl som förtjänster.

Böckerna ovan finns såklart på bibblan. 

/Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar