fredag 10 maj 2013

Framtidstro?

Jag har tidigare skrivit om att jag funderar en hel del på hur världen kommer se ut i framtiden, inte minst med tanke på all ny teknik... Och inte tycker jag att man tänker mindre på det när man läser alla dystopier, en genre som är stor inom ungdomslitteraturen nu och har varit ett tag. Jag har flera favoriter inom genren, Scott Westerfelds Ful-trilogi och Susanne Collins böcker om Hungerspelen för att bara nämna ett par. Böcker som verkligen får en att tänka över vårt moderna samhälle och vart vi egentligen är på väg.

När jag var ung älskade jag "Tillbaka till framtiden"-filmerna med Michael J Fox i huvudrollen. Antagligen mest för de flygande bilarna... men också för tanken att om man ändrar något i nuet, hur påverkar den ändringen framtiden. Intressant tanke, tycker jag.

Så i morse hörde jag på radion att om två år kan man köpa en alldeles egen flygande bil...! Fast det krävs en del: flygcert och 20 timmars flygtid. Och just det ja, 2 miljoner kronor också... Men som sagt, man kan ju undra vad som hänt på den fronten om 10 år.... Vad tror du?

Och förresten - kolla in flygbilen:



Vad tycks?

/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar