måndag 13 maj 2013

Skuggan av ett spöke


För ett par veckor sedan skrev vi här på CHRIB om årets Bokjury-vinnare. Jag blev så klart nyfiken på böckerna som vann läsarnas röster så i helgen passade jag på att läsa Skuggan i väggen av Kerstin Lundberg Hahn.

Boken är skriven för mellanstadiet men jag, som är något äldre…, blev både rädd och gripen av berättelsen. Det är en riktigt läskig spökhistoria samtidigt som det är en berättelse om grym mobbning och om barn som har oturen att befinna sig på fel (eller rätt?) plats vid fel tillfälle.

Huvudpersonen Micke (Mikaela) och hennes mamma flyttar igen. Den här gången norrut till ett okänt landskap med djupa skogar och vindlande forsar. Mickes mamma är konstnär och har lyckats hitta ett billigt gammalt hus med stor ateljé och ett jobb på byns äldreboende. Micke är trött på att flytta och inte alls sugen på att börja i en ny klass men redan första dagen får hon kontakt med två flickor, Claudia och Stina, som berättar att det spökar i huset Mickes mamma köpt. En flicka, i samma ålder som dom själva, drunknade i älven för många år sedan och det sägs att hon blev mördad. Flickan och hennes familj bodde i huset som Micke och hennes mamma just flyttat in i.

I Mickes rum finns det en skugga på väggen, skuggan ser ut som en flicka. Om man tittar noga efter bildar tapetens mönster något som liknar ögon, just där skuggans ansikte borde finnas… Micke förstår att skuggan har något med den döda flickan att göra. Hon beslutar sig för att ta reda på sanningen. Samtidigt börjar det hända märkliga saker, både i huset, i skogen och på äldreboendet där Mickes mamma jobbar.

Författaren lyckades skrämma upp mig rejält med den skickligt uppbyggda spökhistorien, jag satt emellanåt med andan i halsen och med naglarna i munnen. Men boken har också en annan historia att berätta. Samtidigt som läsaren kommer allt närmare sanningen får hen en inblick i hur utsatta osynliggjorda barn alltid har varit och hur stora sociala skillnader det fortfarande finns mellan barnfamiljer i Sverige.

Kerstin Lundberg Hahn är en ny upptäckt för mig och jag ser fram emot att läsa hennes nästa bok; Barnkolonin. Även den en spökhistoria… Vill du läsa min kollegas recension av boken så finns den här.

/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar