fredag 20 september 2013


Minecraft är ett inte helt okänt dataspel. Nu finns det även en bok med samma titel (och med den klockrena undertiteln ”Block, Pixlar och att göra sig en hacka”) skriven av journalisterna Daniel Goldberg och Linus Larsson. Som icke-dataspelande mamma till spelande barn hade jag visserligen hört talas om spelet men jag levde i total okunskap om hela den värld som döljer sig bakom de till synes enkla, och gräsligt fula!, klossarna. Nu vet jag bättre.

Boken handlar naturligtvis om Minecraft och om hela hypen kring spelet men den handlar lika mycket om skaparen, och numera världskändisen, Markus ”Notch” Persson. Författarna har lyckats skriva en berättelse som, enligt mig, faktiskt funkar att sätta i händerna på såväl en trettonårig dataspelsnörd som på en medelålders (nyfiken!) tant.

Det är spännande läsning med två parallella linjer. Läsaren får följa Markus på hans vingliga väg från ensam och blyg legobyggare i Salem till Minecon-konferensen i Las Vegas 2011 där han står på scenen i sin karaktäristiska hatt, fortfarande blyg, för att ta emot jublet från tusentals fans. Parallellt med Markus story löper berättelsen om den internationella spelvärlden. Om dom stora bolagen/förlagen och om indiespelvärldens utmaningar. I texten förekommer visserligen många bolagsnamn, spelnamn, siffror, statistik och forskningsresultat men inget av det avskräcker. Upplägget funkar och jag ser numera på Minecraft med helt andra ögon. Jag är helt klart imponerad. Spelidén är så smart att det numera finns en version anpassad för skolan, MinecraftEDU, så att kloka pedagoger har möjlighet att undervisa på ett sätt som tilltalar kreativa och nyfikna barn. Nåt att bita i för alla förståsigpåare som anser att dataspel bara är trams.


Jag tror att boken Minecraft kan nå långt utanför gruppen av redan frälsta, på samma sätt som Zlatan-boken gjorde härom året. Läs den, du kommer aldrig att se på en kartong på samma sätt efteråt!

/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar