måndag 12 april 2010

Miscellaneous Monday- rara blomster

Efter en ovanlig vecka med påskledigheter hit och dit följer ännu en konstig vecka för blogbabes:en. Den här veckan har nämligen huvudbiblioteket stängt. Jo, det är sant. En hel vecka som vi ska ägna åt att bara läsa böcker! Eller kanske inte... Det är flera avdelningar i huset som ska byta plats så vi ägnar dagarna åt att släpa, kånka och bära; hyllor, tråg och böcker. Men vi räknar med att det är värt besväret eftersom biblioteket (och personalen?) är i stort behov av en make-over. Nästa vecka öppnar vi igen men mycket arbete återstår innan vi är i hamn. Vi hoppas att våra besökare uppskattar förändringarna lika mycket som blogbabes:en gör.

Utanför bibliotekets väggar pågår en annan verklighet. Två ting som berört mig extra mycket den här helgen: en författare och en blomma, båda älskade och livsbejakande. Kerstin Thorvall, känd författare, illustratör och samhällsdebattör har lämnat det här livet men lämnat kvar sina ord och sina bilder. Kerstin, som skrev för både barn, unga och vuxna, var en ovanlig kvinna som älskade att dansa och resa. Hennes böcker har följt mig genom livet och påverkat mig mycket. Jag skulle kunna skriva mycket om denna okuvliga ande men bloggformatet lämpar sig dåligt så jag nöjer mig med att säga: läs hennes böcker! Till exempel Det mest förbjudna som orsakade moralpanik när hon skrev om kvinnlig sexualitet på 1970-talet eller den memoarlika romantrilogin, som börjar med När man skjuter arbetare. Böckerna handlar om hennes uppväxt med en psykiskt sjuk pappa och en mamma som lurats in i ett dödsdömt äktenskap. Kerstin Thorvall drabbades själv av psykisk sjukdom, något som hon också skriver om i sina böcker. Nu hoppas jag att hennes själ äntligen får ro och att hennes fötter får dansa!

En annan vacker blomma som förgyller mitt liv varje år vid den här tiden ser du på bilden ovan; vitsippan. Jag älskar vitsippor! Så skira, så gröna och så doftande. Jag brukar gå ut i skogen en vacker vårdag och lägga mig mitt i blomsterprakten och känna hur hela kroppen fylls av vårens ljus och värme. Prova, du kanske också gillar det?

/ Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar