måndag 3 maj 2010

Miscellaneous Monday - reclaim rabatterna

Våren är här, om nu nån har missat det, och så också lusten att stoppa fingrarna i jorden. Men hur gör man om man inte har nån jord att gräva i - om man bor mitt i stan och inte ens har en balkong? Igår kollade jag på programmet Sverige och där hittade jag lösningen!
En ny rörelse börjar sprida sig, den gröna gerillarörelsen. Unga som tröttnat på trista kommunala planteringar och som vill lära sig odla sin egen mat väljer helt enkelt ut lämplig(?!) offentlig mark där dom sedan planterar och odlar. Fina blommor i rabatterna vid lekplatsen, lök och morötter längs cykelvägen eller potatis längs strandpromenaden. Häftigt tycker jag! Samtidigt som entusiasterna gör nåt för sig själv har andra människor glädje av deras slit. En av tjejerna berättade om sin dröm; städer fulla av fruktträd, bärbuskar och grönsaker där den som vill kan plocka det den behöver. Tänk att sitta och njuta av en bok i parken och sträcka sig efter ett äpple eller en näve körsbär när suget kommer.

Vem vet, kanske försäljningen av chips, godis och läsk skulle minska? Kanske det skulle vara roligare att leka eller hänga med kompisarna utomhus? Kanske fler människor, i alla åldrar, skulle mötas och börja prata. Om mat, om miljö, om livet - kanske man träffar nya vänner och slipper sitta isolerad. En liten ekonomisk investering som ger stor samhällsekonomisk vinst. Kanske en utopi, kanske inte? Det är upp till dig och mig. Hur vill du att framtiden ska se ut? Jag vill gärna ha den både grön och skön.

/ Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar