måndag 11 oktober 2010

Miscellaneous Monday - Sverige i ett (stort) nötskal


Sveriges nationalatlas är ett verk på, hittills, 20 band som beskriver Sverige på alla tänkbara sätt och vis. Här hittar man fakta om geografi, statistik, kultur, djur, industri med mera. Böckerna står placerade på respektive avdelning på biblioteket.

Det senaste bandet heter Språken i Sverige. I boken har 33 språkforskare sammanställt allt dom vet om det svenska språket. Eftersom jag gillar både språk, etnologi och historia tycker jag att boken verkar riktigt spännande, men det är kanske bara språknördar som jag (och Fredrik Lindström?) som ser fram emot att få dyka ner i textmassorna?

Något som jag tycker är extra intressant är historien bakom olika väg- eller ortnamn. Varför heter det Fjälkinge, Degeberga eller Önnestad? I boken finns också en CD med 10 inspelade svenska dialekter. Kul om man vill öva eller testa om man förstår sina landsmän. Sverige är ett lååååångt land och en dialekt kan vara lika svår att förstå som ett främmande språk. För mig som skåning är det ibland lättare att förstå våra danska grannar än en dalmas, trots att vi båda är svenskar.

Vill du passa på att lära dig lite dalmål kan du testa den här länken. Du hittar många fler exempel på dialekter på youtube. Sajten är en guldgruva, även för ordnördar!

/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar