tisdag 26 oktober 2010

Tipsy Tuesday - bokips från Sandra

Hej! Jag heter Sandra Sjöstedt och är på Åhus bibliotek i två veckor på min Apu (arbetsplatsutbildning). Jag går i ettan på Wendesgymmnasiet, på linjen Barn och Fritid.

Jag har läst en bok som heter Som jag vill vara. Den är skriven av Katarina von Bredow. Hon skriver väldigt många bra ungdomsböcker tycker jag. Jag har läst nästan alla av de böcker som hon har skrivit, och man blir aldrig besviken på det hon skriver utan allting är bra. Hon skriver precis vad som händer när man är tonåring med alla känslor man har och kärleksproblem och allt som händer.

Den boken jag har läst och vill rekommendera till alla tonårstjejer handlar om en tjej som heter Jessica. Hon gillar en kille som heter Arvid som går på hennes skola. Hon träffar honom på en fest och det visar sig att han gillar henne också. De dansar och pratar med varandra på festen och det ena leder till det andra och dom hamnar i sängen. Jessica är lycklig, fast hon är rädd att Arvid bara ville få henne i säng, men så är det inte för han är precis så som hon har hoppats på.

Jessica tycker att allt är så bra som det kan bli. Ända tills hon upptäcker att hennes mens är senare än vad den brukar vara. Det tar lång tid innan hon vågar kolla ifall hon är med barn, och det visar positivt. Till slut berättar hon för sin bästa kompis Louise, och för sin mamma. Jessicas mamma är mer så att en oönskad graviditet är väll inget farligt för man kan ju göra abort, men barnmorskan Lena som Jessica går till får henne på andra tankar...

Jag tror att denna boken är väldigt bra att läsa för tonårstjejer. För Katarina har tagit med mycket hur man tänker och vad och när sånt här kan hända. Boken är ganska spännande och har man väl börjat läsa den så är det svårt att lägga undan boken.

/Sandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar