fredag 19 augusti 2011

Freaky Friday – Jag saknar dig

Inte så freaky kanske men hemskt hemskt sorglig och full av känslor, vänskap, kärlek, hoppfullhet, är Peter Pohls klassiker Jag saknar dig, jag saknar dig! från 1992. Pohl hade fått ett brev från 14-åriga Kinna Gierth som förlorat sin tvillingsyster i en trafikolycka och undrade om han kunde tänka sig att skriva en bok tillsammans med henne. Resultatet blev en av de starkaste ungdomsromanerna om något av det värsta, att förlora en vän, en syster, ena halvan av sig själv. Nu har boken filmatiserats och just idag är den stora premiärdagen. Jag kan lova att ingen kommer att kunna gå oberörd ur biomörkret.



Apropå filmatiseringar av svenska ungdomsklassiker så läste jag häromdagen att Maria Gripes Tordyveln flyger i skymningen från 1978 snart kommer att filmas. Något att se framemot!

/Olof

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar