fredag 5 augusti 2011

Freaky Friday – Sporter i tiden, Löpning

Det sägs att löpning är en av Sveriges snabbast växande sporter, till och med folkrörelser. Omedvetet påverkas vi människor av trender i samhället och de senaste åren har jag börjat springa alltmer. Ännu använder jag vanliga löparskor men snart hör stötdämpning säkert till historien i dessa barfotatider. Just nu håller jag på att ladda upp inför nästa veckas halvmara i Malmö. Bästa inspirationen får man självklart av att läsa böcker, speciellt två stycken har fått mycket uppmärksamhet den sista tiden. Dels Haruki Murakamis Vad jag pratar om när jag pratar om löpning där den stora japanska författaren filosofiskt berättar om sitt skrivande och sin löpning. Och dels Christopher McDougalls Born to run, ett strapatsrik, spännande, roligt och fascinerande reportage, skrivet med en yvig och målerisk stil, där författaren söker efter löpningens mening bland det springande folket, taramuhara, en isolerad indianstam bosatt i ett oländigt landskap i gränstrakterna mellan Mexiko och USA och som är oslagbara på riktigt långa distanser. Hur freaky är det inte att springa 16 mil i ett sträck? Men att det kan vara en sån njutning att läsa om löpning!

/Olof

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar