onsdag 30 maj 2012

Bröderna Lejonhjärta återuppstår

För ungefär ett år sedan skrev jag här på bloggen att jag nyligen (åter)sett filmatiseringen av Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta, och så gjorde jag mig lite rolig över 1970-talets filmteknik och att jag (och säkert flera barn med mig) en gång tyckt att filmen var läskig och att den eldsprutande drakhonan Katla var ryslig. "Fantasy old style" kallade jag inlägget för.

Och så går det ett år, man öppnar tidningen en morgon och så bara: Bröderna Lejonhjärta blir film IGEN! Då står det i tidningen att en av Sveriges främsta regissörer, Tomas Alfredsson (regisserade bland annat Låt den rätte komma in), ska göra en ny storfilm av Bröderna Lejonhjärta. Budgeten ska tydligen vara rejält tilltagen, och det är nog möjligt att tänka sig att det blir lite Sagan om ringen-stuk på det hela. Jättekul om filmatiseringen verkligen blir av, då lovar jag att för en gångs skull ge fantasygenren en chans!

/Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar