måndag 21 maj 2012

Sjutton år och skitsnygg

När jag fick Emma Granholms senaste bok Sjutton år och skitsnygg i min hand var förväntningarna höga. Hennes andra böcker; Simon & Sophie, Liv & Lovisa och Ett nytt liv på köpet tyckte jag mycket, mycket om.
Den här boken handlar om Felix, en riktigt cool och kaxig kille som får mycket uppmärksamhet bland sina jämnåriga. När han kommer hem efter en två veckors semesterresa med föräldrarna har något förändrats i gänget och med flickvännen. De tycker inte att Felix är lika intressant som tidigare. En annan kille - Zäta -  har nästlat sig in i gänget och Felixs ego får sig en rejäl törn. Sommaren blir en maktkamp mellan dessa två. Och vad är det egentligen som Zäta döljer?

Det är en ganska ytlig värld som Emma Granholm skildrar i boken och många kan säkert känna igen sig själv och andra. Jag blev tyvärr inte lika förtjust i den här boken som i Emma Granholms tidigare. Jag fångades inte riktigt av huvudperson och historien kändes också lite platt. Men smaken är ju olika. Vad tycker du??

/Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar