onsdag 23 maj 2012

Ingen du känner


Vad glad man blir när man upptäcker att en författare som man gillar jättemycket ska ge ut en ny bok! Dessutom en bok som kommer till biblioteket typ alldeles strax - peppen! Det är Christina Wahldén jag pratar om, och hennes bok Ingen du känner. Den handlar om tjejen Shevin som sommaren efter nian som vanligt åker till Turkiet med sin familj. Den här resan blir dock väldigt annorlunda: det är nämligen meningen att Shevin ska giftas bort... Det här är ett ämne som är svårt att skriva om på ett bra sätt, men jag har goda förhoppningar om att Wahldén lyckas med det. Hon tar ju i sina många populära ungdomsböcker upp svåra ämnen utan att försköna sakernas tillstånd. Den senaste jag läste av henne var Min systers dotter har många pappor, en fortsättning på I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig som handlar om Ombeni från Kongo. Ombenis familj blir offer för det grymma kriget där, men hon lyckas fly till Sverige. Med sig har hon fasansfulla minnen av sina upplevelser i krigets Kongo, och självklart en stor sorg över sin döda familj.  Jag gillar Wahldéns engagemang för utsatta grupper och att hon har ett internationellt perspektiv. Och snart har jag den nya boken i min hand!

/Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar