tisdag 17 november 2009

Tipsy Tuesday - roligt, sorgligt, starkt


Tipsy Tuesday, ja. Då passar jag såklart på att skriva några av mina tankar om förra veckans bokskörd:

Emma Granholms Ett nytt liv på köpet handlar om Sanna som ska börja gymnasiet. Hon har inga vänner sedan tidigare, utan har varit utstött sedan hennes bästa vän ”dumpade” henne i tredje klass. Men gymnasiet blir verkligen en nystart för Sanna; hon kan inte fatta att alla i den nya klassen pratar med henne och vill hänga med henne. Om ensamhet. Om själens styrka. Om att vilja vara till lags och passa in – men till vilket pris? Emma Granholm är expert på att bygga upp stämningen redan från början så att läsaren förstår att något hemskt kommer att hända … Samma upplevelse fick jag när jag läste hennes förra bok Liv & Lovisa, en av mina favoriter från förra året. Starka skildringar - läs dem båda! Själv ska jag läsa hennes debut som jag inte hunnit med än: Simon & Sophie.

Skunk är Sheba Karims debutbok och handlar om kulturkrockar; om en muslimsk pakistansk tonårstjej som lever i USA med stränga föräldrar som vill att hon ska vara just en god muslimsk pakistansk flicka. Hon tillåts inte vara med på många aktiviteter utanför skoltid, vilket såklart påverkar henne. Till råga på allt blir hon kär... Om att vilja göra uppror, men ändå inte. Om den första omöjliga kärleken. En humoristisk, ironisk och annorlunda skildring av tonårsliv och tankar, som jag satt och fnissade högt åt många gånger - mina medpassagerare på tåget undrade nog lite vad jag hade för mig. Fast kanske blev de sugna på att läsa boken – blir du? I så fall får du veta varför den heter just som den gör. :)

Och så till sist, Katarina von Bredows Hur kär får man bli? En bok man måste sträckläsa (även om jag vill göra det med nästan alla böcker)! Von Bredow är ju en mästare på att skildra (ungdoms)kärlek, så även i detta fall. Om den omöjliga (eller?) kärleken mellan Katrin och Adam. Om svek. Om familjekonflikter. Om mobbing. Mycket ryms, men ändå inte för mycket. Jag tycker detta är en av von Bredows starkaste skildringar.

Har du något bra lästips – dela gärna med dig till oss!

/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar