onsdag 11 november 2009

Wordy Wednesday - adoptera ett ord

Visste du att det går att adoptera ord? I somras hade tidningen Dagens nyheter en kampanj där läsarna uppmanades att adoptera ett utrotningshotat ord, det vill säga ord som inte längre används särskilt ofta i dagligt tal och riskerar att försvinna. Den som valde att adoptera ett ord fick lova att använda ordet i dagligt tal minst tio gånger ett år framåt. Och det fick inte gå till hur som helst (inga tomma löften här inte!), ett kontrakt skulle minsann skrivas under av adoptivföräldern! Gensvaret blev otroligt stort och resulterade i att ord som emellertid, lättja, dock, emedan och brandgul fick nya adoptivföräldrar.

Vi på B&U tycker att detta är en superidé! Jag har till exempel alltid gillat ordet bebångad, som betyder orolig eller ängslig. I Svenska akademiens ordbok ges det exempel ur gamla texter, läs bara det här: Theres hierta blef bångat. Visst låter det vackert? Eller ordet eljest, som kan användas så här: Fly undan; du är eljest förlorad. Passar bra i vilken kärleksroman som helst!

Så har ni ord ni känner för att adoptera, tipsa oss om det! Eller tipsa om era favoritord, helt enkelt!

/Magdalena

5 kommentarer:

  1. Jag gillar ordet "ponera". Försöker använda det så ofta jag kan. Det betyder "anta". Exempel: Ponera att biblioteket inte fanns, vad skulle jag då ta mig till?

    SvaraRadera
  2. Bebångad - vilket bra ord! Det studsar så fint i munnen;)
    Grattis till en fin blogg!

    SvaraRadera
  3. Ja, jag blev så "betagen" av meningen 'Theres hierta blef bångat' att jag inte för tillfället kommer på ett eget favoritord. Eller "betagen", kanske? Fin blogg ni har :-)

    SvaraRadera
  4. Tack för era fina ord om bloggen - kul att höra! :) Är också förtjust i många äldre ord, t ex ordet chevaleresk...! Passar ju bra nu i Twilight-tider! :)

    SvaraRadera
  5. Bebångad var inte dåligt! Själv gillar jag bövelen som i "fortsätt blogga för bövelen". Ordet kan dock endast användas av uppblåsta gubbar!

    SvaraRadera