fredag 12 mars 2010

Freaky Friday - Melodifestivalen och Eurovision Song Contest

Ja, så är det då dags för Melodifestivalen – finalen - imorgon. Har du någon favorit? Själv tycker jag, som så många andra, att standarden på låtarna varit låg i år, även om det finns en och annan låt som har satt sig. Svenska Dagbladet har tidigare sammanställt olika listor på låtbidrag genom tiderna, bland annat listas de mest "udda" bidragen. Och en av mina favoriter från startfältet i Eurovision Song Contest år 2000 finns med: My star med Brainstorm från Lettland. Men även jag tyckte faktiskt att sångaren verkade vara lite väl rörlig i benen och rörde sig lite som en marionettdocka... Och hans ögon tycktes också leva sitt eget liv. Trots det satte sig låten... Vad tycker du om detta bidrag – udda eller ej?

Eller vad sägs om Belgiens bidrag från 1980, Eurovision med Telex...? Kolla noga in deras väl utarbetade koreografi. :)

Ett bidrag som skulle ha varit med på min egen lista över udda sådana är Israels bidrag från 1987 Shir ha-batlanim (hupa hule) framfört av Datner & Kushnir (aka Lazy Bums). Som jag skrattade när jag såg det första gången (och märk väl att jag var ganska liten då, men minns det ändå)! Det gjorde ett bestående intryck, minsann.

Kanske har du någon favorit bland alla bidrag genom åren?

Trevlig helg, med eller utan Melodifestival, önskar vi på Barn & Unga!

/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar