tisdag 9 mars 2010

Tipsy Tuesday - om längtan efter böcker

Två böcker som jag har längtat efter att läsa sedan jag hörde talas om dem är Jag finns av Maja-Maria Henriksson och Frost av Maggie Stiefvater. Och nu kommer de snart till bibblan (äntligen)! Lycka!

Jag finns handlar om en tjej vars liv är alldeles kaotiskt och olyckligt. Hon blir misshandlad i skolan av två killar och som om inte det vore nog blir hon även misshandlad hemma av sin mamma. Detta står på förlagets (Natur & Kultur) hemsida om boken:

”Jag finns är en berättelse om överlevnad mot alla odds, om mod och kraft att bryta sig loss. Den bygger på författarens egna erfarenheter, och är en svidande kritik av det skolväsende som vände henne ryggen. Den visar också hur vuxenvärlden kan svika genom att välja att inte se, inte förstå, inte ta sitt ansvar.”

Frost har spåtts kunna passa alla Twilight-fans. Återstår att se om det stämmer. Handlingen:

”I skogen bakom Graces hus lever en flock vargar. En gulögd varg väcker starka känslor inom henne. Sam lever två liv: på vintern är han varg tillsammans med de andra i skogen, under sommaren lever han som människa. När Grace träffar Sam förstår hon att det måste vara hennes varg. Sam börjar kämpa för att förbli människa.”

Verkar Sam påminna om någon annan karaktär i andra böcker tycker du? ;) Den här boken känner jag på mig att jag kommer att vara tvungen att sträckläsa. Det är tydligen första delen i en trilogi: The Wolves of the Mercy Falls. Du kan läsa mer om böckerna och författaren på hennes hemsida!

Och du - du kan självklart låna eller reservera böckerna på bibblan!

/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar