tisdag 29 juni 2010

Tipsy Tuesday - den som väntar på nåt gott...

Så har då boken jag väntat lääänge på äntligen kommit: Darlah, 172 timmar på månen av Johan Harstad (som han fick Bragepriset för 2008, motsvarigheten till Sveriges Augustpris)! Boken skulle egentligen kommit för längesen, men av någon anledning har det tagit längre tid än vad som var tänkt från början. Men den som väntar på nåt gott...?? Nu har jag då hunnit få mycket höga förväntningar på den, kanske för höga för att de ska infrias. När jag läste vad boken handlade om gick tankarna medsamma till Suzanne Collins Hungerspelen och faktiskt också vidare till Scott Westerfelds Ful-trilogi. Och är Darlah så bra som dessa så kan det helt enkelt inte bli fel!

Ur baksidestexten på boken:
När Antoine från Frankrike, Mia från Norge och Midori från Japan vann NASA:s tävling om en resa till månen, var lyckan total. Ingen hade rest till månen på 40 år och nu skulle tre oerfarna ungdomar få chansen. Vad de inte vet är att anledningen till att det tagit 40 år är att NASA misstänker att det finns ett hot på månen, något som måste utforskas. Till det behövs sponsorpengar och mediauppmärksamhet. Ungdomarna har varit NASA:s lockbeten för att få in de nödvändiga pengarna. Men de blev även lockbeten för något annat, något obeskrivligt och mycket, mycket farligt...

Blir du sugen på att läsa boken nu? Jag vill helst sätta igång genast (!!), men får väl vänta tills ikväll när jag kommit hem. Som vanligt kan du reservera boken i bibliotekskatalogen!

/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar