onsdag 3 november 2010

Wordy Wednesday - Litteralundlängtan

I torsdags och fredags förra veckan var jag och Olof i Lund och njöt av böcker, bokprat och författare på Sveriges största bokfestival för barn och unga; Litteralund.
När vi anlände till Stadshallen stod Mumintrollet och hälsade oss välkomna. Väl inne möttes vi av prunkande fantasiblommor och pappersfjärilar överallt, upp-och-nervända världen med svampar i taket och en bokdunge med träd av böcker. För mig var det första gången jag besökte festivalen och jag blev imponerad av hur proffsigt men samtidigt intimt det hela var arrangerat.

Ute var det regn och rusk så det kändes extra mysigt att få slå sig ner med en kopp te/kaffe och drömma sig bort till andra världar. Till vår hjälp hade vi Justin Somper som inledde med den läskiga sjömansvisa/shanty som finns med i hans Vampyrater-serie. Under föredraget viftade han med sabeln medan han berättade om sina huvudpersoner, om sig själv och om sitt skrivande. Jag har varit lite skeptisk till idén att blanda pirater och vampyrer i samma story men efter Justins häftiga berättelse känner jag att jag måste göra ett försök! En mycket angenäm bekantskap den där Somper.

Jag kommer att återvända till några av de andra författarna i kommande bloggar, idag nöjer jag mig med att länka till Litteralunds hemsida där du kan läsa om vad tv, radio och press tyckte om årets festival.

/ Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar