fredag 18 januari 2013

Ny trend?

De senaste åren har musik spelat en stor roll i ungdomsböckerna. Några böcker där musik har en väsentlig roll i storyn är Rachel Cohns och David Levithans Nick och Norahs oändliga låtlista, Yvonne Prinz Vinylprinsessan och Gayle Formans Om jag stannar och När jag lät dig gå. I år verkar trenden vara att använda sig av sångrader som boktitel. Eller vad sägs om: Vi är inte sådana som i slutet får varandra av Katarina Sandberg, Ge mig arsenik av Klara Krantz och Ibland vill man inte gärna gå in fast regnet öser ner av Malin Stehn. Kan du låtarna? Jag börjar liksom automatiskt nynna på dem när jag hör boktitlarna...

En annan koppling till musiken är att göra ett soundtrack till boken, som Cecilia skrev om igår. Förutom Patrik Lundberg, som Cecilia tog upp, kan Lisa Bjärbo nämnas. Hon gjorde en spellista till sin ungdomsbok Det är så logiskt alla fattar utom du (f ö också en sångrad) redan 2010 - du kan läsa mer om det här.

/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar