måndag 7 januari 2013

Personer du kanske känner?

De två senaste böckerna jag läst var båda väldigt annorlunda. Båda på ett bra sätt.

Personer du kanske känner av Jay Asher och Carolyn Mackler utspelar sig år 1996, innan Internet och sociala medier var en naturlig del av vardagen. Det börjar med att 16-åriga Emma får en cd-rom av sin granne Josh för att installera America Online (AOL) och kunna koppla upp sig på nätet. När installationen är klar visar det sig att Emma kan logga in på Facebook - i framtiden...! Hon kan alltså följa sig själv som (ca) 30-åring. Till en början tror hon att det är Josh som driver med henne, men när det visar sig att hon även kan hitta honom på detta underliga "Facebook" börjar både hon och Josh misstänka att de har kontakt med något större, något ogreppbart. Och att det de ser på Facebook är på riktigt, men 15 år framåt i tiden. Frågan är: gillar de sin framtid? Om de inte gör det, hur ska de hantera den information de får? Och hur påverkar små saker som de gör i nutiden deras framtid? En riktigt underhållande bok att sträckläsa, som jag älskade, både till idé och utförande! Mycket beror säkert på den höga igenkänningsfaktorn, både i Emmas och Joshs nutid (jag var själv tonåring på 1990-talet), och i deras framtid. Gilla!

Vår katastrofala historia av Jess Rothenberg gillade jag däremot inte till en början. Jag tyckte att boken var ganska fånig och ytlig, men bestämde mig ändå för att fortsätta läsa och det är jag glad för. För det blir bättre, mycket bättre. Och mer djup än jag först trott. Boken handlar om Brie, som dör av brustet hjärta - på riktigt. Hennes hjärta delar sig i två när hennes pojkvän Jakob gör slut. Brie får bevittna sin egen begravning och hamnar sedan på "A little slice of heaven", Bries port till himlen. Väl där träffar Brie Patrick, en look-a-like till 80-talets Tom Cruise (tänk Top Gun). Patrick tar som uppgift att förklara de fem faserna en själ måste genomgå efter döden för Brie, men hon är inte mottaglig (fas 1 = förnekelse). Bries efterliv cirklar kring kärlek och Bries brustna hjärta. Med Patricks hjälp spökar hon på jorden, det finns vissa människor hon vill straffa lite, bland andra exet Jakob. Men vad betydde Jakob i hennes liv? Vad är evig kärlek? Och vem är egentligen Patrick och vad har han och Brie för band? Allt eftersom klarnar saker och ting för Brie och hon inser att allt inte är som hon trott, inte alls faktiskt.

Böckerna finns såklart på bibblan!

/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar