måndag 28 januari 2013

Så härligt att vara nörd!

Jag vet att jag bloggat om det här tidigare men jag måste bara göra det igen.
Om du som jag gillar det skrivna ordet och språkets alla krumbukter bör du bege dig till bibblan och göra en djupdykning i "Språktidningen". (Hemsidan finns här om du inte kan vänta.)

I numret jag har i handen, december 2012, kan man bland annat läsa om varför vissa författare väljer att skriva ihop. Bland annat intervjuas författarna Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck som nu är på gång med sin  första gemensamma bok "Vi måste sluta ses på det här sättet".
På en annan sida kan man läsa om några av våra nyord, ett par exempel: Avvänna - att säga upp bekantskapen med någon, blindskita - om man smiter in på toaletten för att få sitta med sin mobil ifred, läshund - hundar som hjälper stressade barn att varva ner och koncentrera sig på sin läsning.

En sida som är extra kul, nästan på gränsen till übernördig?, är insändarsidan där mer eller mindre belästa läsare har åsikter om såväl sär skrivningar som behovet av semikolon. I like!

/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar