tisdag 1 december 2009

Tipsy Tuesday – är allt tillåtet i krig och kärlek…?


Nu har jag då äntligen läst Emma Granholms debutbok Simon & Sophie från 2006. Den handlar om Simon och Sophie (såklart), som går i samma klass men inte kommer så bra överens. Och det har mer med Sophie att göra än med Simon, eftersom Sophie och hennes gäng är de som trackar Simon, är på honom i skolan och gör så han vantrivs där. Sophie är inne – Simon är ute. Men så kommer påsklovet, då allt förändras... Hur får du veta om du läser boken. Om grupptryck, vänskap och kärlek. Om att våga stå för den man är. Jag har tidigare skrivit att jag verkligen gillar Emma Granholms böcker och den här är inget undantag. Jag ser fram emot att läsa mer av henne framöver. Vill du läsa mer om Emma Granholm, kolla här.


För dig som vill ha lite mer action på ett annat plan - läs Sagan om klanen Otori av Lian Hearn (pseudonym för Gillian Rubinstein). Det är verkligen helt förtrollande böcker! Jag har nyss läst de första tre, och blev alldeles trollbunden. Jag är annars inte så förtjust i att läsa om blodiga strider och krig mellan olika klaner, men detta var något alldeles extraordinärt. Språket, miljöskildringarna – you name it. Miljön är ett fiktivt medeltida Japan, där olika klaner strider med varandra om makten. I detta väver Hearn in en otroligt vacker och passionerad kärlekshistoria mellan två av huvudpersonerna, Takeo och Kaede. Jag har väntat med att läsa de här böckerna, eftersom man egentligen inte behöver tipsa om dem; de lånas ändå. Har du, liksom jag, väntat med att läsa dem, sluta vänta och börja läs! Jag kan inte fatta att jag väntade så länge... Totalt finns det fem böcker i serien. Förutom de första tre, som hänger ihop rent tidsmässigt, finns det även en sequel (som alltså utspelar sig en tid efter det att bok 3 slutar) och en prequel (som utspelar sig precis före händelserna i bok 1). Och så är cirkeln är sluten. Vill du läsa mer om böckerna, kolla här.

/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar