tisdag 22 december 2009

Tipsy Tuesday – om kärlek starkare än döden


Om speciella band människor emellan. Om kärlek som återkommer liv efter liv. Om människors öden från förhistorisk tid till nutid. När jag läste om boken Reincarnation av Suzanne Weyn kände jag att jag bara var tvungen att läsa den snarast möjligt! Och nu har jag äntligen gjort det. Den är väldigt annorlunda i ordets mest positiva bemärkelse. Man får följa fyra karaktärer liv efter liv under ett ofantligt tidsspann och därmed under ett antal historiska skeenden. Dessa människors livstrådar vävs ständigt samman; två av dem ställer alltid till det på ett eller annat sätt för de båda andra och deras kärlek, vilket gör att liven allt som oftast slutar i tragedi. Berättelsen tar som sagt sin början i förhistorisk tid, när de båda huvudkaraktärerna kämpar mot varandra om en vacker grön sten. Denna kommer också att spela en avgörande roll i deras nästkommande liv. Jag trodde att det skulle ta ett tag att komma igenom boken, men icke! Den var snabbläst, trots att jag annars för tillfället mest läser böcker på svenska. Att jag läste den snabbt beror såklart inte bara på att engelskan var förhållandevis enkel, utan självklart också på att jag bara var tvungen att veta vad som skulle hända – hur skulle det gå för de båda själsfränderna, skulle de någonsin kunna leva tillsammans? En bok om en ofattbar kärlek med en annorlunda twist. Det finns mycket att säga om denna bok, men det bästa är ändå att läsa den! Det är svårt att göra den rättvisa genom att skriva om den... (kolla om den finns inne här)

/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar