tisdag 15 december 2009

Tipsy Tuesday – TRE


I våras läste jag de två första delarna i ungdomsdeckarserien TRE av den norska författaren Kjetil Johnsen. Det är en serie om tio böcker, varav fyra kommit på svenska hittills. Del 5 och 6 kommer runt februari nästa år. Alla delarna finns redan nu ute på norska. Detta är böcker man fastnar i; man bara måste veta vad som kommer att hända härnäst! Böckerna handlar om fyra väninnor: Benedicte, Nora, Trine och Vilde (som beskrivs som typiska stereotyper, bland dem finns t ex en sporttjej och en ”bimbo” – det kan såklart diskuteras om detta är bra eller dåligt...). Upptakten är att en av dem hittas död, invirad i plast i ortens sjö, men man får inte veta vem. Sedan får man följa med ett antal dagar tillbaka i tiden för att se upprinnelsen till mordet... Att tjejerna får en ny lärare spelar en avgörande roll, liksom att en ny kille börjar i klassen. Det är förstås upplagt så att man bara måste sträckläsa tills man får veta vad som händer! Problemet (om man nu väljer att se det så) är uppdelningen; hela 10 böcker finns som sagt och jag upplever det som att man med fördel kunde ha valt ett annat format. För min del skulle jag hellre se några få tjockare böcker. Det blir lätt upprepningar på detta sätt. Å andra sidan är det säkert lite det som är poängen; upprepningen kan tyckas vara ett stilistiskt grepp (även om det säkert finns fler orsaker). Det är lättlästa och snabblästa böcker, men jag upplever ibland språket som lite taffligt (kanske kan det bero på den svenska översättningen, det är ju svårt att avgöra). Hur som helst läste jag både del 3 och 4 igår, när jag äntligen lyckats lägga vantarna på dem! Tur att de är snabblästa, annars hade jag väl aldrig gått och lagt mig... ;) Så nu väntar jag med spänning på del 5 och 6! Den som väntar på nåt gott...(fast hela serien finns ju redan nu på norska, så jag har faktiskt funderat på att beställa resterande delar på norska – å andra sidan tar det nog lite längre tid att läsa dem då... ;))

Har du läst någon av böckerna? Säg gärna vad du tycker i så fall! :)

/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar