onsdag 9 december 2009

Wordy Wednesday - lutfisken i blöt...


Smaka på ordet lutfisk! Låter det gott? Lut och fisk i kombination? Jag för min del tycker inte att det känns som en kulinarisk höjdare. Å andra sidan tillhör jag den del av befolkningen som aldrig har smakat denna för många nödvändiga jultradition, så jag vet inte om jag har rätt att uttala mig i frågan...

Lutfisken har faktiskt ätits i Sverige i mer än 500 år! Och just idag, den 9 december, på Anna-dagen, ska den enligt traditionen läggas i blöt för att hinna bli färdig till jul. Först läggs den torra fisken (oftast långa) i lut, därefter blötläggs den i vatten och sedan kokas den. I Skåne brukar den serveras med kokt potatis och senapssås. Läs mer här och här.

För övrigt finns det också ett förlag som heter Lutfisken, som ger ut bra musikböcker för barn.

/Magdalena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar