måndag 15 februari 2010

Miscellaneous Monday – kärlek om hundra år

Efter en vecka hemma med halsfluss kände jag att jag behövde hitta på nåt kul. Eftersom det var Alla hjärtans dag igår passade jag på att gå och kolla in filmen Valentine´s Day (som du kan läsa om i ett tidigare inlägg). Den var mysig; rolig och full av kärlek i alla dess former. Även biosalongen var full, av både folk och kärlek. (Att döma av alla par med tindrande ögon och svettiga händer…)

Apropå kärlek. Innan jag gick på bio var jag på 99-årskalas hos min älskade morfar. Han och mormor bor fortfarande hemma i sitt hus och i år firar dom 70-årig bröllopsdag! Ett resultat av deras kärlek är bland annat 15 barnbarnsbarn mellan 3 månader och 17 år. Igår var vi där allihop och mitt i kaoset satt morfar och bara njöt.

Tänk att ha levt i nästan hundra år. Under morfars livstid har hela vårt moderna samhälle skapats, från den första bilen till dagens datorer och mobiltelefoner. (Jodå, morfar har mobiltelefon.) Större delen av dagens teknik kunde man inte i sin vildaste fantasi föreställa sig för hundra år sedan. Vad kommer dom som lever om hundra år att tänka om vår tid? Fascinerande och lite svindlande tanke, lite som att tänka på var universum slutar.
Men oavsett vad som sker kan vi vara säkra på en sak – Amor vincit omnia - kärleken övervinner allt. Så länge det finns människor och djur på det här klotet finns det kärlek. Kan vara bra att komma ihåg de dagar man känner att allt annat snuttifieras och stressen över att inte hinna med sitt liv tar över.

Undrar du hur man bär sig åt för att blir hundra år? Om jag utgår från morfar krävs det tre saker förutom kärlek: Nyfikenhet, envishet och honung.

/ Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar