onsdag 24 februari 2010

Wordy Wednesday – om varför man fastnar för vissa böcker


Har du nån gång tänkt på varför du väljer att läsa de böcker du gör? Gör du ditt val utifrån bokens utseende, t ex framsidan, eller tar du hellre en bok som andra har tipsat dig om? För min del handlar det (förstås) mycket om ord. Jag är en sucker för bra inledningar. Några av mina favoriter är:

Anna d’Arc av Mårten Sandén:
"Hon hette Anna. Men det var också det enda som var vanligt med henne."

(En enkel inledning, men ändå såå bra och intresseväckande!)

Ett annat sätt att vara ung av Per Nilsson:
"Här kommer en.
Här kommer en annan.
In i bilden kommer de, utifrån.
De kommer att mötas.
En av dem ska dö.
Det regnar, lite."

(När jag hade läst detta var jag tvungen att sträckläsa hela boken... Den finns förresten också som film; vi har både boken och filmen – Hannah med h – på bibblan!)

Jag saknar dig, jag saknar dig! av Peter Pohl och Kinna Gieth:
"Nu är det april månad och hemma i Rosengården sitter två flickor, Cilla och Tina heter de. Enäggstvillingar är de och ska fylla fjorton år i sommar. Men det får Cilla inte vara med om – hon kommer snart att dödas i en trafikolycka. Det är det vidrigaste som hänt mig, och jag berättar det med en gång, för det här är inte menat att vara en spännande story med ett fiffigt slut som måste hållas hemligt till sista sidan, utan det handlar om Tina som blev kvar, tvungen att försöka stå upprätt och hålla balansen i livet utan Cilla. Och jag som berättar är Tina, men jag vet att jag inte kommer att orka berätta om "mig", så därför säger jag "hon" istället."

(usch, så sorglig och gripande)

Ett annat sätt att väcka intresse är som man gjort på omslaget till Shoo len av Douglas Foley, där det står: "De är blint förälskade i varandra, men inom loppet av ett dygn kommer hon att dö för hans hand." Och första kapitlet slutar såhär: "Han var ohjälpligt kär. Han smålog igen medan han bekymmerslöst gick efter henne. Han hade inte den ringaste aning om att inom loppet av ett dygn skulle han döda henne."

(en modern tragedi, som verkligen griper tag i en så man bara måste måste läsa vidare fast man vet vad som väntar)

Har du någon favvoinledning på en bok?

/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar