onsdag 10 februari 2010

Wordy Wednesday - Allitterationer och Bloomsbury Ballerina

Att vi på Barn & Unga gillar ord och språkliga utsvävningar har ni säkert förstått vid det här laget! Vi är särskilt förtjusta i allitterationer. En allitteration är egentligen ett slags rim, där efter varandra följande ord börjar med samma bokstäver. Allitterationer är poppis att använda i boktitlar, till exempel ungdomsbokförfattaren Emma Granholms böcker Simon & Sophie och Liv & Lovisa. Även i serier är detta ett vanligt fenomen, kolla här!

När jag var i London i höstas bodde jag i stadsdelen Bloomsbury, nära British Library och British Museum. VId 1900-talets början huserade här Bloomsburygruppen, en samling författare, konstnärer och andra intellektuella. Under mitt Londonbesök var jag var inne i en mysig bokhandel (med ett mycket trevligt café...) och hittade där en bok som jag fastnade för direkt (titelns allitteration gick inte att mostå): Bloomsbury Ballerina av Judith Mackrell.

Boken handlar om Lydia Lopokova, firad ballerina från Sankt Petersburg. Lydia gick som liten flicka och tittade på den berömda Marinskijbaletten och från den stunden ville hon bli balettdansös. Som världsberömd dansös turnerade hon världen runt. Hon kom bland annat till London, där John Maynard Keynes, en av medlemmarna i Bloomsburygruppen och Nobelpristagare i ekonomi, blev betagen av den vackra ryskan. Trots sina olikheter (eller kanske just därför?) blev de ett par och gifte sig 1925. Det visade sig att livsglada Lydia skulle komma att bli ett udda inslag i Bloomsburygruppen...

Bloomsbury Ballerina är en fascinerande bok som jag så klart blev tvungen att köpa med mig hem och nu är helt uppslukad av! Så kan det gå när man inte kan motstå en allitteration...

/Magdalena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar