fredag 23 juli 2010

Freaky Friday – ännu fler böcker som blir film…

...och en som jag verkligen ser fram emot är Suzanne Collins The Hunger Games (Hungerspelen) – en riktigt freaky historia! Filmrättigheterna är sålda, men mer vet jag inte i dagsläget. På bokfronten har de två första böckerna kommit på svenska, Hungerspelen och Fatta eld. Den tredje och sista delen, Revolt, kommer på svenska i oktober. I Hungerspelen beskrivs en framtida dystopisk värld, där två deltagare från varje distrikt i landet (Nordamerika) väljs ut med hjälp av lottning varje år för att delta i Hungerspelen; en tv-sänd tävling (typ dokusåpa) som endast en kan överleva... Huvudpersonen är den tonåriga tjejen Katniss, och när hennes lillasyster väljs som deltagare i Hungerspelen väljer Katniss att ta hennes plats. Spännande, skrämmande och otäckt - man bara måste sträckläsa! Det är bara att hoppas på att filmen blir lika bra som böckerna!

En annan bok som redan har blivit film, i en helt annan genre, är The Last Song, av Nicholas Sparks med Miley Cyrus i huvudrollen (kommer på DVD i september). Jag har tidigare skrivit om filmen The Notebook, som är baserad på Sparks roman med samma namn, här.

Nu är jag förstås mycket nyfiken på The Last Song, eftersom jag tycker så hemskt mycket om The Notebook. Kolla in trailern och se vad du tror!



Boken finns på bibblan, välkommen att låna!

/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar