fredag 30 juli 2010

Freaky Friday – om ledighet och (o)frivillig graviditet


Det här är mitt sista inlägg på Chrib på ett tag – jag ska nämligen vara föräldraledig. Detta med att vara gravid är allt lite freaky... att ha en annan människa som växer i ens kropp. Lite alien-varning på det, faktiskt. Men trots allt är det så häftigt att det funkar som det gör – otroligt, obeskrivligt och ofattbart!

Däremot är det inte lika kul för den som blir gravid av misstag. Om ofrivillig tonårsgraviditet finns flera böcker. Två exempel är Katarina von Bredows Som jag vill vara och Bjørn Sortlands Alla har ett hungrigt hjärta. Som jag vill vara handlar om Jessica som går i nian och är intresserad av Arvid. De träffas på en fest och det råkar bli så att de har sex. Och det som inte får hända händer förstås. Läs om Jessicas dilemma, från att vägra inse faktum (att hon är gravid) till att fatta beslut om hon ska behålla barnet eller ej; ett beslut som alla i hennes närhet såklart har åsikter om. Sortlands Alla har ett hungrigt hjärta, innehåller en liknande problematik men situationen skildras på ett helt annat sätt. Jag har tidigare skrivit om boken här.

Vi ses till hösten 2011!

/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar