måndag 26 september 2011

Miscellaneous Monday - Jane Eyre

Just nu befinner jag mig djupt inne i en klassiker, nämligen Jane Eyre av Charlotte Brontë. Jag tycker verkligen det är fascinerande att jag har dissat en massa andra böcker (hur aktuella som helst!) för att jag inte riktigt kommit in i dem, och nu är jag helt uppslukad av denna bok från 1847!

Själva storyn är riktigt klassisk: fattig, föräldralös flicka växer upp hos elaka släktingar som egentligen inte alls vill ta hand om henne. Hon blir bortskickad till en internatskola och den kunskapstörstande Jane lyckas genom flit och hårt arbete till slut bli lärare på skolan. Så småningom får hon plats som guvernant på Thornfield Hall, ett gods där en viss Mr Rochester är godsherre...

Jane Eyre är väl mest känd för sin romantiska historia, men kan absolut läsas som en utvecklingsroman och enligt vissa är Jane Eyre är en av de första feministiska romanfigurerna. Oavsett vilket perspektiv man lägger på läsningen kan jag verkligen rekommendera boken!

Och nyligen hade den nya filmen om Jane Eyre premiär, med Mia Wasikowska och Michael Fassbender i huvudrollerna. Se trailern här nere!



/Magdalena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar