onsdag 21 september 2011

Wordy Wednesday - lat eller smart?

En lat jävels guide till MVG i alla ämnen. Så heter boken jag just läst klart. Fick ett boktips och med den titeln var jag bara tvungen att kolla vad det handlade om. Hade dock redan bestämt mig för att författaren förmodligen var en loser och att jag skulle kunna skaka på huvudet och sucka över lata ungdomar. Jag hade så fel! Författaren, Douglas Berglund, är enligt boken 17 år och både smart och rolig.

I den tunna boken (bara 80 sidor så det finns ingen ursäkt att inte läsa!) får läsaren tillräckligt mycket kunskap för att klara sig igenom hela sin skoltid med mer än godkända betyg. Jag vet att det funkar eftersom jag, när jag läst klart boken, plötsligt insåg att jag använt mig av samma teknik under hela min skoltid. Dock utan att vara medveten om det, bör tilläggas!

Här följer några exempel på enkla knep som gör att du kan plugga mindre: ha ögonkontakt med läraren, be läraren upprepa det han/hon just sagt, sitt längst fram, se till att du får uppmärksamhet för bra saker i början på terminen så kan du slappa sen. Men det viktigaste av allt; skaffa dig ett riktigt bra ordförråd så märks det mindre om du inte har en aning om vad du pratar om.

Naturligtvis önskar jag att skolan skulle vara betydligt bättre på att ta tillvara smarta killar som Douglas men tills dess att varje elev får lära sig på det sätt som passar henne eller honom bäst så skadar det inte att läsa den lata jävelns guide.

/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar