torsdag 15 september 2011

Tittering Thursday - för hästtokiga

Som barn&ung tyckte jag alltid om att läsa om djur (jag var dessutom övertygad om att mitt framtida yrke skulle vara kaninuppfödare). Även om jag inte var en hästtjej så var det kul att läsa om ridklubbar, hästar och hela stallkulturen. Det fanns en hästserietidning som hette Penny och som jag älskade. Tyvärr hade inte Lin Hallberg börjat skriva sina hästböcker vid den här tidpunkten, men det är ju i och för sig aldrig för sent att börja läsa...! Gillar man hästar och gillar man att läsa vet man förmodligen vem Lin Hallberg är, då hon har skrivit ett stort antal böcker som på något vis handlar om hästar, t.ex Siggeböckerna, Teddyböckerna och serien Rackastallet. Förra året belönades Lin Hallberg med Barnens Romanpris för boken Adzerk - den vita hingsten.



Hennes böcker har åldersmässigt framför allt vänt sig till barn och ungdomar i 6 - 12- årsåldern, men en kul nyhet är att hon nu ger ut en ungdomsroman! Boken heter Vem är du Johanna? och handlar om en tjej (Johanna)som är född på Island men bor i Sverige med sin mamma. Efter en jobbig händelse med sin favorithäst bestäms det att Johanna ska åka till sin pappa (som hon inte känner) och farmor och de vilda hästarna på Island... Provläs här! Snart har vi boken här på bibblan.

/Camilla



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar