tisdag 6 september 2011

Tipsy Tuesday - En dag

I somras snubblade jag över boken En dag av David Nicholls på bibblan och tog med den hem utan att känna till hypen som varit kring den. Inte visste jag att den nyligen filmatiserats heller, med Anne Hathaway och Jim Sturgess i huvudrollerna, och kommer att visas i Sverige i höst (har varit föräldraledig ett år och tydligen missat en hel del...). Valet föll mest på just den boken på grund av omslaget och dess layout. Om jag inte vet riktigt vad jag ska läsa går jag ofta på bokomslaget; en riktigt bra titel kan också vara något jag faller för. Ibland funkar det bra, ibland mindre bra. Den här gången blev jag inte missnöjd! Eftersom jag inte visste något om boken (förutom det jag läst på baksidan och sett på omslaget) hade jag inte heller några speciella förväntningar på den. Men jag gillade den verkligen, ömsom skrattade, ömsom grät. Den handlar om två personer, Emma och Dexter, som tillbringar en natt tillsammans efter att de tagit examen på universitetet. Ingen av dem tror väl direkt att den natten ska bli början på en lång (och komplicerad) vänskap. Boken utspelar sig samma datum varje år i 20 års tid; man får alltså följa Emma och Dexter från 20 års ålder upp till 40 års ålder. Katarina har tidigare skrivit om boken på bibliotekets vuxenblogg De nio.

Förresten, apropå omslag - pocketversionen av boken är utgiven med filmpostern som omslag. Vilket omslag föredrar du?

Vill du läsa mer om boken och författaren - kolla här.

Frågan om filmen är nu: att se eller inte?


/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar