onsdag 14 september 2011

Wordy Wednesday - cirkel utan slut?

Häromdagen läste jag klart Stefan Castas bok Den gröna cirkeln som vi tidigare bloggat om här på CHRIB. Jag blev nyfiken när jag hörde om den på radion, det lät som en mycket ovanlig bok, och det är den verkligen!

Berättelsen är spännande, jag kunde inte sluta läsa, men samtidigt blev jag så oerhört frustrerad. Det går liksom inte att få tag i historien, den är som sand som rinner mellan fingrarna. Precis när jag trodde att jag äntligen hade förstått hur allt hängde ihop så föll teorin samman som ett korthus. Plötsligt är solen blå, eller tusen råttor försvunna. Den döda tvillingen pratar medan auberginerna som nyss planterats skjuter skott framför huvudpersonens ögon. Är det nutid eller framtid? Är barnen på jorden, på en annan planet eller i en parallellvärld? Hela tiden trodde jag att svaret skulle finnas på nästa sida. Men det gjorde det inte!

Som sagt, en besynnerlig bok som ställer många frågor men som lämnar få svar. En både hoppfull och hemsk berättelse som kommer att stanna kvar i mitt minne länge. Läs den!

/ Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar